Aarno Ahtaja ateljeessaan. (1930-luku, Hakaniemi?) |
Ateljeessa oli kuitenkin mahdollista nyt siirtyä asetelmien maalaamiseen. Isoisä maalasi asetelmiinsa mielellään esim. hedelmiä, kortteja, lasipulloja, kukkia ja tupakointivälineitä, jotka olivat kauniisti asetellun kankaan päällä. Naapuriateljeessa työskentelivät Essi ja Ben Renvall. Tiiviissä taiteenluomisessa heistä tuli hyvät ystävät ja taideteokset vaihtoivat omistajaa. Ben Renvallista tuli elinikäinen ystävä ja vieraskirjoista löytyy tiuhaan hänen nimensä. Hänen pienoispatsaansa koristaa Isoisän hautakiveä Hämeenlinnassa.
Ote maalariryhmän perustamiskokouksen pöytäkirjasta. |
Isoisän toinen atejeetila löytyi Helsingin keskustasta, Yrjönkadun ja Eerikinkadun kulmasta, silloisen Kalevala-seuran omistamasta talosta. Ateljeenaapureina olivat Yrjö Verho ja Tauno Sarmaja. Täältä oli lyhyt matka Ateneumiin, missä Verho ja Isoisä toimivat opettajina. Tauno Sarmaja oli opettajana ABC-piirustuskoulussa.
Muistan, kun perheemme vieraili Isoisän Yrjönkadun ateljeessa ensimmäistä kertaa. Viidenteen eli viimeiseen kerrokseen piti kiivetä kapeita portaita pilkkopimeässä. Koputimme oveen ja odotimme jännittyneinä, mahtoiko Isoisä olla paikalla. Vihdoin ovi aukesi ja astuimme ateljeehen. Valoa tulvi vinosta kattoikkunasta ja öljyvärien tutut tuoksut tulvahtivat vastaan siistissä, pienehkössä huoneessa. Nauraen Isoisä jakoi maailmalla opitulla tavalla poskisuudelmia ja sai meidät lapset kiemurtelemaan. Maalaustelineellä oli asetelman maalaus menossa ja malli oli pienellä pöydällä sen edessä. Ensi kertaa näin vahaomenoita ja -viinirypäleitä ja pitihän niitä nopeana lapsena haukata. Onneksi Isoisä vain naureskeli, kun palautin ne oikeille paikoilleen. Ateljeessa oli verhon takana keittomahdollisuus ja saimme tietysti maistaa vieraanvaraisen Isoisän oikeitakin herkkuja. Samalla katselimme ja arvostelimme Isoisän viimeisimpiä maalauksia.
Joskus piipahtaessamme ateljeessa siellä oli tuttuja taiteilijaystäviä kylässä, sikari ja espresso tuoksuivat ja taidekirjat olivat pöydällä auki Cesannen asetelmien kohdalta ja niistä käytiin vilkasta keskustelua. Kurkkasin pellavakankaan peittämää Isoisän maalaamaa asetelmaa maalaustelineellä ja myöhemmin luimme arvosteluista, että asetelma oli väriltään mehevä ja kypsä. Innostunut tunnelma jäi muistoksi tältäkin käynniltä.
Luovuttuaan Yrjönkadun ateljeesta, Isoisä maalasi mm. muotokuvia kotonaan Siltasaaressa. Kolmas ja viimeinen ateljee sijaitsi Helsingin lähiössä Maunulassa 1960-luvulla. Sinne kuljettiin bussilla ja matka oli mielestäni pitkä. Kellarikerroksessa oleva ateljee oli tilava ja valoisa monine ikkunoineen. Vierailin siellä parikin kertaa, kun olin Isoisän mallina, hänen piirtäessään muotokuvaa minusta vahaliiduilla.
Toisen avioliittonsa myötä Isoisä muutti Lauttasaareen vuonna 1969. Hän työskenteli huoneessaan talvisin ja maalasi mm. sen ikkunasta näkyvän Lauttasaaren vesitornin. Maalaamista isoisä jatkoi niin kauan, kun taiteen palo liikutti sivellintä.
Tästä näyttelyyn Asetelmia, olkaat hyvät: http://aarnoahtaja.fi/asetelmia.html.
Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta!
Tästä näyttelyyn Asetelmia, olkaat hyvät: http://aarnoahtaja.fi/asetelmia.html.
Hyvää ja Onnellista Uutta Vuotta!